Wassberg vaatii joustavutta ja jatkuvuutta

0

Wassberg-tekniikassa työntö tehdään jokaiselle luistelupotkulle, jolloin ylävartalon kapasiteetti saadaan hyvin käyttöön. Työntöä ei kuitenkaan pidä saattaa liian pitkälle.

Teksti Seppo Anttila Kuva Aapo Laiho

Kuntohiihtäjien yleisimmät puutteet wassberg-tekniikassa ovat liian pitkä ja hidas työntövaihe ja se, että polvikulma säilyy koko ponnistuksen aikana muuttumattomana eli vartalon painopiste ei liiku tarpeeksi ylös-alas. Kädet rytmittävät myös tehokasta jalkatyötä. Teimme muistilistan tekniikan kehittämiseen.

1. Wassberg-tekniikka on täysin symmetrinen. Vartalo ei kierry, ja työntö on hyvin samanlainen kuin tasatyönnössä.

2. Tekniikka on parhaimmillaan loivissa ylämäissä ja kiihdytyksissä. Potku ja työntö alkavat samanaikaisesti. Sauvojen osuessa lumeen potku alkaa alas painautumisella.

3. Potkun voima suuntautuu ensin kohtisuoraan alaspäin, ja sen jälkeen ponnistus jatkuu puristavana sivulle. Työntö ja potku myös loppuvat samanaikaisesti.

4. Sauvatyönnön pituus vaihtelee maaston mukaan, mutta kädet tekevät työtä vartalon etupuolella ja työntö on aina riittävän lyhyt. Kun mäki jyrkkenee, tihennä tahtia entisestään ja lyhennä työntöä. Koska kädet rytmittävät koko suoritusta, myös jalkatyö kärsii liian hidastempoisesta käsityöstä.

5. Kun tihennät työntötahtia, elastista energiaa on helpompi hyödyntää myös ylävartalotyössä, eikä suksien liukunopeus hidastu liikaa kesken syklin. Ylämäessä on myös tärkeää vaihtaa ajoissa perusluisteluun, jotta energiaa ei kulu hukkaan.

6. Asento on koko ajan eteenpäin kallistunut, jolloin painopiste pysyy edessä. Polvien jousto ja painopisteen liike ylös ja alas ovat avainasemassa. Jos polvikulma pysyy muuttumattomana, vaikeutuu vartalon painon hyödyntäminen ja reisilihakset väsyvät huomattavasti.

7. Työntö alkaa suksen liukuessa tasapohjalla ja hiihtäjän painautuessa alaspäin. Vasta sen jälkeen suksi alkaa kääntyä kantilleen ja potku puristuu sivulle. Jos suksi kääntyy liian aikaisin kantilleen, suorituksen rytmi katoaa, ja hiihdosta tulee hosuvaa.

8. Aloita työntöjen harjoittelu tekemällä peräkkäisiä tasatyöntöjä yhden suksen liukuun. Rytmin löytää helpoimmin loivaan ylämäkeen.

 

Wassberg-tekniikan ydin

  • Työntö ja potku alkavat yhtä aikaa hiihtäjän painautuessa alaspäin
  • Polvet joustavat ja painopiste liikkuu ylös-alas
  • Työntö ja potku loppuvat yhtä aikaa
  • Työntö on terävä, ja kädet tekevät työtä vartalon etupuolella
  • Mäen jyrkentyessä frekvenssi tihenee nopeasti
  •  Suksien V-kulma on kapea, ja liuku suuntautuu mahdollisimman suoraan eteenpäin
  •  Vaihda ajoissa wassbergista perusluisteluun mäen jyrkentyessä!

 

 

Lue tarkemmat ohjeet kuvien kera sekä katso tekniikkavideo tekniikkakoulustamme: Tekniikkakoulu: Wassberg vaatii liu’un ja rytmin

Jaa juttumme

Kirjoittaja

Hiihto-lehden päätoimittaja ja Juoksija-lehden vastaava päätoimittaja Seppo Anttila kirjoittaa useimmin kestävyysfysiologiasta, hiihdosta, ravinnosta ja lihaskunnosta. Seppo nauttii monipuolisesta liikunnasta luonnossa.

Vastaa