Valitse tilaajalahjasi

Tekniikkakoulu: Wassberg vaatii liu’un ja rytmin

0

Liu’u rauhassa tasapohjasuksella, pudottaudu alaspäin polvista samalla kun lyöt sauvat lumeen. Käännä vasta sen jälkeen potkusuksea kantilleen. Älä hosu potkun aloittamisessa. Katso videomme ja löydä wassberg-tekniikan rytmi.

TEKSTI SEPPO ANTTILA KUVA AAPO LAIHO VIDEOT SIMO-VILJAMI OJANEN

Wassberg-tekniikassa tasatyöntö osuu jokaiselle potkulle. Näin saat ylävartalon voiman tehokkaasti käyttöön. Siksi se on parhaimmillaan loivissa ylämäissä ja kiihdytyksissä.

Tekniikka on täysin symmetrinen. Vartalo ei kierry, ja työntö on hyvin samanlainen kuin tasatyönnössä. Siksi puhdas tasatyönnön harjoittelu kuuluu olennaisesti myös luisteluun.

Kuntohiihtäjät käyttävät liikaa perusluistelua tasamaalla, vaikka vauhti kiihtyy. Se tekee hiihtämisestä helposti hosuvaa. Jos liikut vain kuntoilijan mukavuusalueella eli hiihdät vain kuokalla, hiihtotekniikka ja tasapaino eivät kehity.

Opettelemalla wassberg-tekniikan kuntoilija voi monipuolistaa harjoitteluaan merkittävästi. Täysin symmetrinen tekniikka kehittää lihaksistoa tasapainoisesti. Wassbergilla on myös hyvä tehdä räväköitä nopeusharjoituksia.

Wassberg kuvina

Hiihdon tekniikkakoulu - wassberg
1. Liu’u tasapohjalla 2. Ojenna lantio 3. Paina polvi eteen ja vie vartalon paino sauvojen päälle 4. Purista potku sivulle

hiihdon tekniikkakoulu - wassberg
5. Lopeta potku ja työntö samaan aikaan 6. Liu’u tasapohjalla 7. Ojenna lantio 8. Aloita potku ja työntö

 

Opettele tasapohjaliuku

Moni kuntohiihtäjä kääntää wassbergilla hiihtäessään suksen kantilleen jo siinä vaiheessa, kun työntö ei ole kunnolla alkanut. Tämä sekoittaa rytmin. Potkuun ei saa puristusta, jolloin seuraavaan työntöön ja potkuun tulee kiire.

Potkun voima suuntautuu ensin kohtisuoraan alaspäin, ja sen jälkeen ponnistus jatkuu puristavana sivulle. Wassbergissa työntö alkaa suksen liukuessa tasapohjalla hiihtäjän painautuessa alaspäin. Vasta sen jälkeen suksi alkaa kääntyä kantilleen, ja potku puristuu sivulle.

Jos käännät suksen liian aikaisin kantilleen, suorituksen rytmi katoaa, ja hiihdosta tulee hosuvaa. Potku ja työntö myös päättyvät samanaikaisesti.

Jos sinulla on vaikeuksia liukua yhdellä suksella, tasapainoharjoittelu auttaa tekniikan ja rytmin hahmottamisessa. Aloita työntöjen harjoittelu tekemällä peräkkäisiä tasatyöntöjä yhden suksen liukuun. Toinen hyvä harjoite on tehdä kaksi tasatyöntöä jokaiselle liu’ulle. Helpoimmin wassbergin rytmin löytää loivaan ylämäkeen.

Painopiste liikkuu ylös-alas

Kuntohiihtäjien yleisimmät puutteet ovat istuva asento ja liian pitkä ja hidas työntövaihe. Hidas ja pitkä työntö vie tehoa myös jalkatyöstä. Jos myös polvikulma säilyy koko ajan muuttumattomana, suorituksessa ei ole tarpeeksi elastisuutta.

Asento on koko ajan eteenpäin kallistunut, jolloin painopiste pysyy edessä ja saat vartalon painon sauvojen päälle. Polvien jousto ja painopisteen liike ylös ja alas ovat avainasemassa. Jos polvet ovat koko ajan koukussa, tämä vaikeuttaa vartalon painon hyödyntämistä ja väsyttää reisilihaksia.

Tasamaan kiihdytyksissä lantio ja polvet voivat ojentua suoriksi, mutta ylämäessä on hyödyllistä pitää puristusta suksea vasten koko ajan. Siksi lantio ja polvet eivät ojennu täysin, jotta paine sukseen säilyy.

Huippuhiihtäjät pystyvätkin säilyttämään paineen suksea vasten. Näin suksi tuottaa välittömästi voimaa, kun se alkaa kääntyä vähänkin kantilleen.

Hyödynnä elastista energiaa

Terävä ja vartalon edessä tapahtuva työntö mahdollistaa ylävartalon ja keskivartalon lihaksiin varastoituvan elastisen energian käytön.

Kun teet polvilla tarpeeksi työtä ja pidät sauvatyönnöt riittävän terävinä, voit hyödyntää vartalon painoa työnnöissä ja potkuissa. Polvet koukussa reisillä roikkuminen myös väsyttää.

Tasamaalla tai hyvin loivassa ylämäessä potkun ja työnnön voi saattaa pidemmälle. Mäen jyrkentyessä wassberg muuttuu liian käsipainotteiseksi, jos et tihennä frekvenssiä ja lyhennä työntöjä ajoissa. Jos yksittäinen liuku hidastuu liikaa, joudut kiihdyttämään vauhtia uudelleen jokaisella työnnöllä ja käyttämään liikaa voimaa. Energiaa kuluu hukkaan, eikä käsi- ja jalkatyötä saa yhdistettyä sulavaksi suoritukseksi.

Sauvatyönnön pituus vaihtelee maaston mukaan, mutta pääsääntöisesti kädet tekevät wassbergissa työtä vartalon etupuolella ja työntö on riittävän lyhyt ja terävä. Kun mäki jyrkkenee, tihennä tahtia entisestään ja lyhennä työntöä. Koska kädet rytmittävät koko suoritusta, myös jalkatyö kärsii liian hidastempoisesta käsityöstä.

Muista lopettaa potku samaan aikaan kuin työntö. Näin potkun tehnyt suksi ei jää taakse roikkumaan, ja liukuun tulee enemmän tehoa.

 

TEKNIIKKAVINKIT: WASSBERG

  • Ojenna lantiota ennen potkua. Näin saat vartalon painon sauvojen päälle ja potkuun puristusta.
  • Aloita potku ja työntö suksen liukuessa tasapohjalla. Paina polvea eteen ja painaudu alaspäin samalla kun sauvat osuvat lumeen.
  • Käännä suksi kantilleen vasta sen jälkeen, kun työntö ja potku ovat alkaneet alaspainautumisella.
  • Suoritus on täysin symmetrinen, joten älä päästä ylävartaloa kiertymään tasatyönnössä.
  • Tarkkaile, että työntö ja potku loppuvat napakasti yhtä aikaa.
  • Pidä työntö terävänä ja tee käsillä työtä vartalon etupuolella.
  • Tihennä mäen jyrkentyessä sauvatyöntöjen frekvenssiä ja lyhennä työntöä. Vaihda perusluisteluun heti, kun joudut käyttämään liikaa voimaa työnnöissä.
  • Harjoittele tasapohjaliukua tekemällä yhden suksen tasatyöntöä.
  • Askella uusi liukusuksi vartalon keskilinjan alle.
  • Pidä suksien V-kulma kapeana ja suuntaa liuku suoraan eteenpäin.
  • Tee harjoituksia erilaisiin ylämäkiin, joissa vaihdat wassbergista perusluisteluun mäen jyrkentyessä!

 

Opettele myös luisteluhiihdon kuokka eli perusluistelu ja mogren tekniikkakoulussamme!

Julkaistu alunperin Hiihdossa 6/2015

Jaa juttumme

Kirjoittaja

Hiihto-lehden päätoimittaja ja Juoksija-lehden vastaava päätoimittaja Seppo Anttila kirjoittaa useimmin kestävyysfysiologiasta, hiihdosta, ravinnosta ja lihaskunnosta. Seppo nauttii monipuolisesta liikunnasta luonnossa.

Vastaa