Vilma Nissisen tehostettu voimajakso

0

Valmentaja Mikko Virtanen ja fysioterapeutti Marko Rossi esittelevät, miten hiihtäjä Vilma Nissinen yhdistää salilla tehtävät voimaharjoitteet ja rullahiihdon.

Teksti ja video Heidi Lehikoinen

Vilma Nissisen keväiseen voimajaksoon kuului kahden kuukauden ajan kolme kertaa viikossa toteutettu voimaharjoitus, joka tähtäsi erityisesti vapaan hiihdon kehittämiseen. Nissisellä on ollut käytössä kolme eri voimaohjelmaa.
Fysioterapeutti Marko Rossi suunnitteli Nissisen saliohjelman Mikko Virtasen toiveiden pohjalta. Yksi keskeinen tavoite on ollut hankkia lisää voimaa alavartaloon sekä lantion ja lonkan seudulle vapaan hiihtoa varten.Tarkoitus on ollut saada voimakapasiteetti riittävän hyvälle lajin vaatimalle tasolle ja siirtää sitä lajisuoritukseen.
Voimaharjoittelua on siirretty lajiin pääasiassa niin, että jos aamupäivällä on ollut yläkropalle voimaharjoitus, iltapäivällä on ollut aerobista tasatyöntöä. Alavartalon treenin jälkeen Nissinen on hiihtänyt iltapäivällä mm. sauvoitta. Kevään tehostetun voimajakson lisäksi harjoituskauteen kuuluu lyhyempi voimajakso syksyllä.
– Saliharjoitusten tavoitteena on, että Vilma pystyy tekemään syviltä nivelkulmilta tehokkaasti töitä, mikä mahdollistaa, että hän pääsee myös aerobisessa harjoittelussa eteenpäin, Rossi sanoo.
– Elo-syyskuussa teemme parin-kolmen viikon tehostetun jakson. Ei näin massiivista, koska Vilmalla voimaharjoittelu vaikuttaa heti aerobiseen aineenvaihduntaan. Syksyllä sitä ei ole enää varaa ajaa niin paljon alas. Totta kai kiinnitimme aerobiseen harjoitteluun keväälläkin paljon huomiota, Virtanen sanoo ja lisää olevansa erittäin tyytyväinen keväisen jakson sujumiseen.

Jaa juttumme

Kirjoittaja

Hiihto-lehden päätoimittaja ja Juoksija-lehden vastaava päätoimittaja Seppo Anttila kirjoittaa useimmin kestävyysfysiologiasta, hiihdosta, ravinnosta ja lihaskunnosta. Seppo nauttii monipuolisesta liikunnasta luonnossa.

Vastaa