Hiihdon tekniikkakoulu – tasatyöntö tehokkaaksi

0

Tasatyöntö on perinteisen vauhtitekniikka, ja etenkin profiililtaan helpot maratonhiihdot työnnetään läpi jopa ilman pitovoiteita. Ojenna lantio, pidä asento hyökkäävänä, lukitse kädet ja pudota paino sauvojen varaan. Näin saat työnnön tehokkaaksi.

TEKSTI SEPPO ANTTILA KUVAT JA VIDEOT SIMO-VILJAMI OJANEN

Tasatyöntö on nopein perinteisen tekniikka, koska suksea ei pysäytetä potkussa. Voima tuotetaan vain sauvoilla ylävartalon painolla. Työntövaihe on räväkkä.

Saat vartalon painon sauvojen päälle, kun pidät asennon hyökkäävänä. Tämä onnistuu, kun lantiota ojentavat pakaralihakset tekevät aktiivisesti työtä.

Vaikka keskittyisit vain vapaaseen, harjoittele tasatyöntöä. Wassberg-tekniikassa tehdään räväkkä ja lyhyehkö tasatyöntö joka potkulle.

Vaihtele tekniikkaa

Tasatyönnön työntövaihe on lyhentynyt merkittävästi. Nouse päkiöille ja pudota nopeasti vartalon paino sauvoille. Terävää impulssia seuraa pitkä liukuvaihe.

Työnnön pituutta ja käsien kulmaa hieman muuttamalla voit hiihtää taloudellisesti erilaisissa maastoissa ja nopeuksissa. Ylämäessä työntö on lyhyt, reidet tekevät pumppaavaa työtä ja kädet palautuvat eteen nopeasti.

Päkiöille nousu tehostaa työntöä, kun ajoitus on kunnossa. Iske sauvat lumeen, kun kantapäät ovat vielä hieman ilmassa. Työnnön myöhästyessä ja kantapäiden ollessa jo tukevasi kiinni suksissa energiaa kuluu hukkaan.

Tasatyöntäminen sopii hyvin nopeusharjoitteluun. Tee lyhyitä 10–15 s jaksoja harjoituslenkin aikana, lihaksisto ja hermosto saavat teräviä ärsykkeitä.

Tasatyöntö kuvina

Hiihdon tekniikkakoulu - tasatyöntö
1. PIDÄ ASENTO HYÖKKÄÄVÄNÄ

Aktivoi pakaralihakset ja pidä asento kallistuneena eteen. Koko vartalo nousee käsien mukana. Päkiöillenousu tehostaa työntöä.

 

 

tasatyöntö

2. PAINO SAUVOILLE

Pudota vartalon paino sauvoille kantapäiden ollessa vielä ilmassa. Lukitse kädet ja aloita työntö rutistamalla vatsalihaksilla.

 

 

TEKNIIKKAVINKIT: TASATYÖNTÖ

  • Ojenna lantio ennen työntöä ja pidä asento eteenpäin kallistuneena.
  •  Lukitse kädet kyynärpäät hieman ulospäin ja pudota vartalon paino sauvoille.
  •  Jos nouset päkiöille ennen työntöä, aloita työntö ennen kuin kantapäät ovat alhaalla.
  • Aloita tasatyönnöt vatsalihasten rutistuksella.
  • Vaihtele työnnön pituutta maaston mukaan, jotta liukunopeus säilyy työntöjen välissä mahdollisimman tasaisena.
  • Tee tasatyöntö terävästi ja liu’u pitkään.
  • Pidä hartiat alhaalla ja mahdollisimman rentoina.
  • Tee tasatyöntöä 10–15 s nopeusvetoina. Käytä myös luistelusauvoja.
  • Harjoittele tasatyöntöä yhdellä suksella liukuen. Se kehittää luisteluhiihdon wassberg-tekniikkaa.

 

Opettele myös perinteisen vuorohiihto ja yksipotkuinen tasatyöntö tekniikkakoulussamme!

Julkaistu alunperin Hiihdossa 6/2015

Jaa juttumme

Kirjoittaja

Hiihto-lehden päätoimittaja ja Juoksija-lehden vastaava päätoimittaja Seppo Anttila kirjoittaa useimmin kestävyysfysiologiasta, hiihdosta, ravinnosta ja lihaskunnosta. Seppo nauttii monipuolisesta liikunnasta luonnossa.

Vastaa