Rullahiihto hiekalla on hauskaa ja tehokasta

0

Rullahiihto antaa monipuolisemmat virikkeet, kun siirryt asvaltilta myös metsään kivituhkalle. Rullien ensikokeilut kannattaa tehdä tiivispintaisilla ulkoilureiteillä.

TEKSTI JA KUVAT SEPPO ANTTILA 

Sauvat iskeytyvät pehmeästi maahan. Hiihdon rytmi rauhoittaa ajatukset ja vie ne kohti talvea. Kun eteen tulee jyrkempi mäki, vaihdamme tasatyönnön rentoon vuorohiihtoon. Auringon valojuovat vilistävät hiekalla, ja suuret kuuset kurottelevat latvojaan 30 metrin korkeudelle.

Ympärillä on täysin hiljaista. Nautimme hiihdon hurmasta rullasuksilla keskellä metsää kiemurtelevalla kivituhkapintaisella polulla.

Suomeen on syntynyt ympäri maata todella hienoja rullahiihtoreittejä, kun sahanpuru on vähitellen vaihtunut pururadoilla kivituhkaksi. Tiiviillä ja tasaisella hiekalla voi suksia leveärenkaisilla perinteisen rullasuksilla ja nauttia metsän rauhasta.

Kaatumista ja vauhtia pelkääville tai liikennettä vieroksuville hiekalla hiihtäminen avaa aivan uuden maailman rullahiihtoon. Metsän keskellä sujutellessa vauhti ei nouse niin kovaksi kuin asvaltilla ja sauvatuntuma tasatyönnössä on hyvin samanlainen kuin talvella lumella.

Koska piikkien pito on hyvä, niitä ei tarvitse iskeä rajusti kuten asvaltilla eikä vääriä lihaksia tarvitse jännittää. Näin kuntoilijakin voi keskittyä rennon räväkkään työntämiseen.

Rullahiihto nostaa vauhtia

Suomi on edelleen kehitysmaa rullahiihdossa, vaikka pyörätieverkostot ovat mainiot ja kivituhkapintaisia ulkoilureittejä sekä tiivispintaisia hiekkateitä riittää.

Norjassa myydään kymmenkertainen määrä rullasuksia ja Ruotsissakin vähintään viisinkertaisesti. Rullahiihto kuuluu naapurimaissa yleisesti kuntoilijoiden ohjelmiin. He harjoittelevat rullilla maratonhiihtoihin ahkerasti ja käyvät rullahiihtotapahtumissa.

Rullahiihto on kuntoilijalle takuuvarma keino parantaa hiihtovauhtia. Kun syksyllä harjoittelee ainakin tasatyöntöä ja mahdollisesti jonkin verran sauvoittaluistelua asvaltilla lyhyissä pätkissä, valmiudet aloittaa uusi hiihtokausi paranevat huimasti.

Mieleen tulevat valmentaja Jarmo Punkkisen ohjeet maratonhiihtoon valmistautuville hiihtokoululaisille yli parinkymmenen vuoden takaa: ”Jos joudutte valitsemaan sykemittarin ja rullasuksien välillä, ostakaa rullasukset.”

Kun käyt syksyllä rullalenkeillä, hiihtoa ei tarvitse aloittaa ensilumilla nollapisteestä. Hiihtotauon venähtäessä puolivuotiseksi hermosto on ihmeissään ensilumilla, ja totutteluun kuluu enemmän aikaa. Syksyn rullahiihto ja muutama treenikerta hiihtotunnelissa totuttavat hermo-lihasjärjestelmää ahkeraan ensilumilla suksimiseen.

Leveä rengas rullaa kivituhkalla

Leveä perinteisen rulla toimii tiiviillä hiekkapinnalla erinomaisesti. Jos renkaan reunat on vielä pyöristetty, tällaisella suksella aloittelijankin on helppo hiihtää.

Mikäli hiekkatiellä on siellä täällä myös sormenpään kokoisia kiviä tai pieniä kuoppia, matala perinteisen rengas ei enää rullaa niiden yli. Silloin isopyöräiset maastorullasukset ovat hyvä ratkaisu.

Suksia on saatavilla myös ilmatäytteisillä renkailla, mikä antaa lisää pelivaraa eri alustojen suhteen. Niillä voi tehdä tasatyöntölenkkejä hieman epätasaisemmalla tiellä ja karkeammallakin soralla, koska iso rengas pyörii hyvin kivien ja kuoppien yli.

Opettele aurajarrutus

Auraaminen on ensimmäisen asia, jota alkutotuttelun jälkeen kannattaa kokeilla. Jarruttaminen auraamalla onnistuu hiekkapinnalla paljon helpommin kuin asvaltilla. Lenkkeihin tulee mukavasti turvallisuuden tunnetta ja rentoutta, kun suksien vieminen leveään auraan ei enää pelota.

Valitse hyvin loiva lasku. Nojaa taaksepäin ja vie jalat leveään haara-asentoon ja sukset auraan. Paina suksia sisäänpäin ja pidä nilkat tiukkana. Opettele hidastamaan ja säätelemään vauhtia hillitysti. Jarrutustreeneissä ei ole tarkoitus tehdä äkkipysähdyksiä vaan hidastaa vauhtia hallitusti.

– Aurajarrutus on ensimmäinen asia, mikä kannattaa opetella. Sen oppii kyllä yhden tunnin aikana, sanoo valmentaja Simo-Viljami Ojanen, joka on opettanut vuosien ajan kuntohiihtäjille rullahiihtoa.

Opi myös muut rullahiihtotekniikan tärkeimmät asiat: lue rullahiihdon vinkit aloittelijalle.

Välinevinkkejä

hiekkahiihtoa-rullasuksilla

Marwen 800 XC on erinomainen yleissuksi. Swenorin Finstep on parhaimmillaan kivituhkalla ja erittäin karkealla asvaltilla. Vauhdin Classic PSSWiden reunoiltaan pyöristetyt rullat sopivat niin aloittelijalle kuin kisahiihtäjälle.

Reunoiltaan pyöristetty perinteisen rulla sopii niin kilpahiihtäjälle kuin aloittelijalle. Kuntoilijalla se toimii jopa luistelussa.

Maastorullasuksen korkea ja kapea rengas rullaa maanteiden karkeammalla soralla ja kuoppien yli paljon paremmin kuin matala ja leveä perinteisen rulla. Kapea rengas tekee suksesta epävakaan madalletusta rungosta huolimatta, mutta silti isorenkaiset maastorullat toimivat tasatyönnössä mainiosti myös maantiellä. Pehmeämmällä hiekalla kapea rengas uppoaa herkemmin kuin leveä perinteisen rulla.

Julkaistu alunperin Hiihdossa 4/2017

 

Jaa juttumme

Kirjoittaja

Hiihto-lehden päätoimittaja ja Juoksija-lehden vastaava päätoimittaja Seppo Anttila kirjoittaa useimmin kestävyysfysiologiasta, hiihdosta, ravinnosta ja lihaskunnosta. Seppo nauttii monipuolisesta liikunnasta luonnossa.

Vastaa