Valitse tilaajalahjasi

Tekniikkakoulu: Mogren vie vauhdikkaasti kauas

0

Mogren on luisteluhiihdon vauhdikas matkavaihde. Heilauta kädet laajassa kaaressa eteen työnnöttömän potkun aikana, anna suksen liukua ennen kuin isket sauvat lumeen ja aloitat työntöpuolen potkun. Saata työntö ja potku pitkälle.

TEKSTI SEPPO ANTTILA KUVAT JA VIDEOT SIMO-VILJAMI OJANEN

Kaksivaiheinen luistelu eli mogren on sauvoittaluistelun jälkeen nopein tekniikka helpossa maastossa. Sauvatyöntö tehdään vain toiseen suuntaan samoin kuin perusluistelussa, mutta tyystin erilainen rytmitys antaa mahdollisuuden saattaa potkut ja työnnöt pitkälle.

Työntö alkaa vasta, kun tuleva potkusuksi on ehtinyt jo liukua tasapohjalla, eli sauvatyöntö osuu vanhalle liu’ulle.

Käsiheilahdus tehostaa potkua

Työnnöttömän puolen potkuun tulee tehoa käsien laajasta heilahduksesta eteen. Saat liukuihin pituutta aivan toisella tavalla kuin perusluistelussa.

Mogren ei ole myöskään niin toispuoleinen tekniikka kuin perusluistelu, koska käsien asento on sauvatyönnössä symmetrinen.

Kuntohiihtäjien tyypillisiä puutteita ovat istuva asento ja vajavainen painonsiirto sukselta toiselle. Myös käsien heilahdus on heikko työnnöttömän puolen potkussa, jolloin liikkeisiin tulee turhia pysähdyksiä.

Pyri jalkojen ja käsien jatkuvaan liikkeeseen. Saata vauhdissa työntö ja potku mahdollisimman pitkälle.

Mogren kuvina

 

mogren

1. HEILAUTA KÄDET ETEEN

Heilauta kädet eteen laajalla liikkeellä työnnöttömän potkun aikana ja vie paino uuden liukusuksen päälle.

 

 

mogren

2. TYÖNTÖ VANHALLE LIU’ULLE

Aloita tasatyöntö ja potku yhtä aikaa mutta vasta sitten, kun suksi on jo ehtinyt liukua tasapohjalla.
Painaudu alaspäin ja vie vartalon paino sauvojen varaan. Tee puristava potku sivulle.

 

 

mogren

3. SUUNTAA LIUKU ETEENPÄIN

Pidä suksien v-kulma pienenä ja suuntaa liikkeet suoraan eteenpäin. Älä kierrä hartialinjaa missään
vaiheessa työntöä.

 

mogren

4. SAATA TYÖNTÖ JA POTKU PITKÄLLE

Mogrenin rytmi mahdollistaa sen, että voit saattaa reippaassa vauhdissa potkun ja työnnön mahdollisimman pitkälle.

 

mogren

5. PIDÄ POLVI LINJASSA

Edestä katsottuna liukujalan polvi, jalkaterä ja lantion harjanteen korkein kohta ovat samalla linjalla. Näin liuku on tasapainoinen, ja saat seuraavaan potkuun paremmin tehoa.

 

Pidä liikeradat laajoina

Kun pidät liikeradat laajoina, paino alkaa siirtyä työntöpuolen sukselle kuin itsestään sauvojen heilahtaessa työnnöttömän potkun aikana eteen. Vältä sauvatyönnössä vartalon kiertoa.

Ennen työntöä ja potkua lantio ojentuu, jolloin saat ylävartalon painon sauvoille. Potkuun pudottautuminen korkeasta asennosta tehostaa myös jalkatyötä ja tuo ponnistukseen elastista energiaa kuten wassbergissa.

Ennen työnnöttömän puolen potkua lantio ei nouse niin ylös, koska vartalon painoa ei tarvitse viedä sauvoille. Näin potku lähtee matalammasta asennosta.

Liuku lähtee suoraan eteenpäin

Askella mogrenissa uusi liukusuksi vartalon alle lähelle keskilinjaa ja pidä suksien V-kulma kapeana, jolloin liuku suuntautuu suoraan eteenpäin.

Vaikka tehokas potku ikään kuin heittää hiihtäjän painon uuden liukusuksen päälle, vartalo ei heilu, sillä liikevoima siirtyy sivulle puristavaan potkuun. Huippuhiihtäjien mogren-tekniikka näyttää kevyeltä ja vähäeleiseltä, mutta jokaisessa sivulle puristavassa potkussa on paljon tehoa.

Edestäpäin katsottuna lantion korkein kohta, polvi ja isovarpaan viereinen kakkosvarvas ovat samalla linjalla. Jos lantion tuki pettää, vartalo kääntyy edestä katsottuna sulkumerkin muotoiseen kaareen ja polvi kiertyy sisäänpäin. Tällöin menetät osan potkun tehosta, ja yhden suksen liukua on vaikeampi hallita.

Harjoittele vaihtelevassa maastossa

Harjoittele mogrenia myös kumpuilevassa maastossa lyhyissä ylämäissä ja laskujen jälkeen. Vauhdin kiihtyessä tekniikkavirheet korostuvat. Lyhyissä kumpareissa taas ei kannata vaihtaa hitaampaan tekniikkaan, jotta vauhti säilyy hyvänä.

Pidä paino jaloilla päkiävoittoisesti ja vältä istuvaa asentoa. Potkun tehokkuus kärsii, jos painopiste jää taakse. //

 

TEKNIIKKAVINKIT: MOGREN

  • Pyri jatkuvaan ja sulavaan suoritukseen, jossa liikkeet seuraavat toisiaan ilman pysähdyksiä.
  • Aloita sauvatyöntö vasta, kun suksi on ehtinyt liukua jonkin aikaa tasapohjalla.
  • Siirrä paino sukselta toiselle napakasti ja askella suksi vartalon alle mahdollisimman keskelle ja suuntaa liuku suoraan eteenpäin.
  • Pidä suksien V-kulma pienenä, jolloin potku puristuu sivulle.
  • Ojenna lantiota ennen työntöä ja potkua. Reippaassa vauhdissa saata potku ja työntö mahdollisimman pitkälle.
  • Tee työnnöttömän puolen potku matalammasta asennosta ja tehosta ponnistusta käsien laajalla heilahduksella eteen.
  • Tee sauvatyönnöt ilman ylävartalon kiertoa. Pidä kädet jatkuvassa liikkeessä ja vältä turhia pysähdyksiä

 

Opettele myös luisteluhiihdon kuokka eli perusluistelu ja wassberg tekniikkakoulussamme!

Julkaistu alunperin Hiihdossa 6/2015

Jaa juttumme

Kirjoittaja

Hiihto-lehden päätoimittaja ja Juoksija-lehden vastaava päätoimittaja Seppo Anttila kirjoittaa useimmin kestävyysfysiologiasta, hiihdosta, ravinnosta ja lihaskunnosta. Seppo nauttii monipuolisesta liikunnasta luonnossa.

Vastaa